KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Tiskové zprávy Výborný šel na testy na koronavirus. Exšéf lidovců: Markéta (†45) by byla na děti pyšná
Zpět

Výborný šel na testy na koronavirus. Exšéf lidovců: Markéta (†45) by byla na děti pyšná

Přidáno 27. 3. 2020
Ilustrační foto
Blesk.cz

Chvíle strachu z nákazy koronavirem zažíval i bývalý šéf KDU-ČSL Marek Výborný (43). Při léčbě chřipky totiž začal kašlat, byl proto na testech. V poslední době tráví čas především se svými třemi školou povinnými dětmi. Na Vendelína, Amálku a Míšu zůstal po loňské náhlé smrti manželky Markéty (†45) sám. Oproti jiným rodičům má ale při domácí výuce Výborný výhodu. V minulosti totiž pracoval jako ředitel gymnázia, a tak si s učením doma umí hravě poradit. Ve volných chvílích s dětmi šil roušky. Míša a Amálka je pak roznášeli potřebným. „Věřím, že to vše Markéta prožívá s námi,“ vzpomněl na manželku Výborný v roušce se srdíčky v rozhovoru pro Blesk Zprávy.

Pane poslanče Výborný, všiml jsem si, že máte podomácku vyrobenou roušku. Kdo vám ji šil?

Roušky jsme šili doma s dětmi. Přidali se k nám ještě i další známí. Nejstarší dcera měla ještě k tomu kamarádky, takže nás bylo dohromady asi devět. Celkem jsme ušili asi 260 roušek, které jsme následně rozdali.

Kam jste je zanesli?

Do domů pro seniory, domu s pečovatelskou službou, pošťákům, do obchodů atd.

Do Sněmovny jste v úterý přišel s rouškou plnou srdíček. Z čeho jste vybírali látku?

To byla náhoda. Měli jsme několik látek a povlečení, z čeho jsme roušky šili. Tenhle motiv se mi líbil, tak jsme si je s dětmi nechali pro nás?

Jak to s dětmi, na které jste zůstal po smrti manželky Markéty sám, doma zvládáte?

Dopoledne máme vždy domácí školu. Starší dvě dcery jsou už hodně samostatné, protože jsou na gymnáziu, takže ty pracují nejen dopoledne samostatně. Nejmladší Vendelín je v páté třídě, takže ten potřebuje ještě sem tam nějaký dozor a kontrolu. Dostává úkoly, pracuje sám, pak si to společně zkontrolujeme. Dopoledne kouká na pořad UčíTelka.

A jak děti samy přistupují k tomu, že škola není, ale samy se musí učit a dodržovat nějaký řád?

Nejsou z toho samozřejmě nadšené. Tak jak se o tom spolu často bavíme, tak by byly paradoxně co nejvíc rády, kdyby mohly být ve škole. Není pro ně také standardní situace, takže z toho nadšené nejsou. Myslím, ale že to stejně jako ostatní dokážou zvládnout.

Vy jste byl v minulosti také ředitelem gymnázia. Jak vnímáte dnešní situaci vy, kdy jste politik a vaši kolegové ve vládě rozhodli o takovýchto opatřeních? Rozumíte jim?

Myslím, že rozhodnutí zavřít školy byl správný a jediný možný krok. Stejně tak jako není možné, že by se školy znovu otevřely během čtrnácti dní. Bavíme se skutečně o tom, co řekl pan ministr, tedy o půlce května. A já bych řekl spíš začátku června, ale uvidíme, jak se situace vyvine během příštích dnů. Jsem samozřejmě v kontaktu s kolegy řediteli i učiteli.

A jak si se situací podle vás poradili? 

Není to jednoduché, na druhou stranu pro školy to může být také jakási pozitivní výzva ve smyslu učit se nové formy vzdělávání. Nejen tupě posílat seznam úkolů a výpisky někde z učebnic, ale také umět zvolit varianty, kdy učitel komunikuje s žáky přes různé online programy a platformy. Jsem rád, že to vše funguje, vidím to na zkušenostech starších dětí. Učitel, který k tomu přistupuje skutečně zodpovědně, tak si nezaslouží nějaké výtky, že by snad měl prázdniny. Naopak je to pro ně náročnější, než kdyby učili podle podob, jak jsou zvyklí ve školách.

Celý rozhovor zde.

kategorie Tiskové zprávy